نوسانات خلقی در اسکیزوفرنیا

گزارش
پرسش

لطفا به طور خلاصه توضیح دهید که چرا شما میخواهید این پرسش را گزارش کنید

گزارش انصراف

سلام،ببخشید ممکن در مرحله فعال اسکیزوفرنی(توهم و هذیان…)،نشانهای خلقی چشمگیر و شدید بروز کند مثلا افسردگی شدید یا مانیک شدید یا اصلا مشخصه اسکیزوفرنیا اینستاگرام که فرد نباید خلقی بروز دهد و اگر چنین شد تشخیص دیگری مثل اسکیزوافکتیو مطرح میشود؟یا اسکیزوفرنیا شکلهای مختلف و پیچیده ای دارد ممکن است در دوره ای از زمان خود را بشکل افسردگی یا شادی بیش از حد نشان دهد.متشکرم.

حل شده 0
اعصاب و روان زهرا 2 پاسخ 560 مشاهده 0

پاسخ ها ( ۲ )

  1. دکتر الهام گوران
    0
    اردیبهشت ۲, ۱۳۹۸ در ۱۲:۲۵ قبل از ظهر

    لطفا به طور خلاصه توضیح دهید که چرا شما احساس می کنید این پاسخ باید گزارش داده شود

    گزارش انصراف
    سلام.
    در این سایت هدف اصلی پاسخ به سوالات بالینی است نه سوالات تئوریک و بحث درباره موضوعات تئوریک. چرا که با مراجعه به منابع مرتبط به خوبی می توانید پاسخ سوالات تئوریک خود را پیدا کنید. معیارهای تشخیصی اختلال اسکیزوفرنیا را براساس DSM 5 به پاسخ ضمیمه کرده ام. امیدوارم با مطالعه آن پاسخ مورد نظرتان را بگیرید.

    تذکر : پاسخ داده شده به پرسش شما تنها به جهت راهنمایی است و جایگزین معاینه و ویزیت توسط پزشک نمی باشد.
    مجموعه پزشکان دکتر شما در خصوص عواقب بعدی مسئولیتی ندارد.
    بهترین پاسخ
  2. دکتر الهام گوران
    0
    اردیبهشت ۲, ۱۳۹۸ در ۱۲:۲۵ قبل از ظهر

    لطفا به طور خلاصه توضیح دهید که چرا شما احساس می کنید این پاسخ باید گزارش داده شود

    گزارش انصراف
    ملاکهای تشخیصی اختلال اسکیزوفرنی در DSM5 :

    معیار A:
    دو نشانه زیر (یا تعداد بیشتر)، هر یک برای مدت زمان قابل ملاحظه ای در طول دوره ۱ ماهه وجود دارند (یا کمتر اگر با موفقیت درمان شده باشد). حداقل یکی از اینها باید (۱)، (۲)، یا (۳) باشد.
    ١. هذیان ها.
    ٢. توهمات.
    ٣. گفتار آشفته (مثل انحراف گفتار یا گسیختگی مکرر).
    ۴. رفتار بسیار آشفته یا کاتاتونیک.
    ۵. نشانه های منفی (یعنی، کاهش ابراز هیجانی یا بی ارادگی).

    معیار B:
    برای مدت زمان قابل ملاحظه ای از شروع اختلال، سطح عملکرد در یک یا چند زمینه عمده، مانند کار، روابط میان فردی، یا مراقبت شخصی به طور مشخصی زیر سطحی است که قبل از شروع حاصل شده است (یا در صورتی که شروع در کودکی یا نوجوانی باشد، ناتوانی در رسیدن به سطح مورد انتظار عملکرد میان فردی، تحصیلی، یا شغلی وجود دارد).

    معیار C:
    علائم مداوم اختلال حداقل به مدت ۶ ماه ادامه می یابند. این دوره ۶ ماهه باید حداقل ۱ ماه نشانه ها را در برداشته باشد (یا کمتر اگر با موفقیت درمان شده باشد) که ملاک a را برآورده کنند (یعنی، نشانه های مرحله فعال) و ممکن است دوره های مقدماتی یا باقیمانده نشانه ها را شامل باشد. در طول این دوره های مقدماتی یا باقیمانده، علائم اختلال ممکن است فقط با نشانه های منفی یا با دو یا تعداد بیشتری نشانه ثبت شده در ملاک a به شکل ضعیف شده وجود داشته باشند (مثل عقاید عجیب و غریب، تجربیات ادراکی غیر عادی)

    معیار D:
    اختلال اسکیزوافکتیو و اختلال افسردگی یا دو قطبی همراه با ویژگی های روان پریشی منتفی شده اند، زیرا (۱) هیچ دوره افسردگی یا مانیک به طور همزمان با نشانه های مرحله فعال روی نداده اند، یا (۲) اگر دوره های خلقی در مدت نشانه های مرحله فعال روی داده باشند، در بخش کمتری از کل مدت دوره های فعال و باقیمانده بیماری وجود داشته اند.

    معیار E:
    این اختلال ناشی از تاثیرات فیزیولوژیکی مواد (مثل سوء مصرف مواد مخدر، دارو) یا بیماری جسمانی دیگر نیست.

    معیار F:
    اگر سابقه اختلال طیف اوتیسم یا اختلال ارتباط با شروع کودکی وجود داشته باشد، تشخیص اضافی اسکیزوفرنی فقط در صورتی داده می شود که هذیان ها و توهمات برجسته، علاوه بر نشانه های لازم دیگر اسکیزوفرنی نیز حداقل به مدت ۱ ماه (یا کمتر اگر با موفقیت درمان شده باشد )وجود داشته باشند.

    تذکر : پاسخ داده شده به پرسش شما تنها به جهت راهنمایی است و جایگزین معاینه و ویزیت توسط پزشک نمی باشد.
    مجموعه پزشکان دکتر شما در خصوص عواقب بعدی مسئولیتی ندارد.

ارسال پاسخ