مشکل کم شدن حس کل بدن

گزارش
پرسش

لطفا به طور خلاصه توضیح دهید که چرا شما میخواهید این پرسش را گزارش کنید

گزارش انصراف

با سلام و احترام
بنده پسری ۲۸ ساله هستم.سال گذشته(اردیبهشت۹۵) به مدت ۱۰ روز استرس و ناراحتی شدید داشتم که بعد از دچار نوعی سردرد شدم به شکلی که احساس سبک سری و بی تعادلی داشتم ضمنا قبل از این اتفاق سابقه هیچ گونه سردر نداشتم حتی یکبار هم استامینوفن مصرف نکرده بودم.
در کنار این علائم پزشک متوجه شد ضربان قلب و فشار خونم بالاست که ۱۴ روی ۹ گاهی اوقات ۱۵ روی ۱۰ بود و این مورد باعث بیشتر شدن استرس و نگرانی من شد انواع چکاپ ها و آزمایشها ام آر آی مغزی و گردنی و کمری انجام دادم اما تمام اعضای بدنم سالم بود پزشکان داروهای اعصابی مثل فلوکستین نورتریپتلین و پروپرانولول تجویز کردند اما هیچ چیزی نمیتوانست مرا به حالت عادی برگرداند و به صورت مداوم و کاملا همیشگی آن علائم سبک سری و سردر همراهم بود یعنی از اول صبح تا موقع خواب همان مشکلات را داشتم.
به توصیه ی دوستم نزد متخصص مغز و اعصاب(دکتر محمد صفریان) رفتم(دی ماه ۹۵) و ایشان داروی سیتالوپرام تجویز کرد که بعد از یک هفته مصرف به صورت ناگهانی سردردم ازبین رفت فشار خون و ضربان قلبم به حالت عادی برگشت اما متوجه موضوع بسیار عجیبی شدم و این بود که حس بویایی چشایی و لامسه ام نصف شدند بسیار نگران شدم (( داخل پرانتز عرض کنم در طول آن یک هفته که سیتالوپرام مصرف میکردم سه روزش به علت درد عضلانی که در ناحیه ی گردن داشتم و علتش شوخی همکارم بود که دوهفته قبلش سرم را به عقب فشار داده بود و باعث درد گردنم شد که هنوز هم بعد از گذشت ۵ماه با من است به صورت خودسرانه همزمان باکلوفن هم مصرف کردم که بعد از مراجعه به سایتها متوجه شدم که باکلوفن با داروهای اعصاب تداخل دارویی دارد .)) بلافاصله به دکتر صفریان مراجعه کردم و کل ماجرا را بیان کردم ایشان گفتن اتفاقی که افتاده عوارض سیتالوپرام یا تداخل دارویی یا فشار به گردن نیست چون ام آر آی مغزی و گردن تو سالم است و تو مشکل اعصاب داری که مرا به همکارش دکتر سمنانی متخصص اعصاب و روان ارجاع داد در ابتدا قرص زولامین تجویز کرد که دوماه مصرف کردم تاثیری نداشت که دوباره مراجعه کردم درحال حاضر روزانه ۱۰۰ میلیگرم قرص سرترالین برایم تجویز کرده و درحال مصرف هستم (خرداد۹۶)در حال حاضر ۵ ماه است که حس بدنم ناقص است و بسیار برایم آزار دهنده است بیشتر برایم اهمیت دارد علت را پیدا کنم آیا تداخل دارویی بوده یا عوارض سیتالوپرام یا فشار به رشته های عصبی گردنم

از شما خواهش میکنم صادقانه بگویید علت همچنین اتفاقی چیست آیا اختلال مغزی یا مشکل اعصاب است و آیا حواس بویایی چشایی و لامسه ام به حالت عادی برمیگردد؟ و شما چه توصیه ای برای بدست آوردن سلامتی من دارید
معذرت به علت طولانی بودن
سپاس از شما

حل شده 0
مغز و اعصاب 1 پاسخ 3396 مشاهده 0

درباره نویسنده

پاسخ ( ۱ )

  1. دکتر الهام گوران
    0
    خرداد ۷, ۱۳۹۶ در ۴:۳۹ قبل از ظهر

    لطفا به طور خلاصه توضیح دهید که چرا شما احساس می کنید این پاسخ باید گزارش داده شود

    گزارش انصراف
    سلام

    داشتن نگراني دايمي درباره وجود يك مشكل جسمي، شرايطي بسيار آزاردهنده است و بهمين خاطر بسياري از افراد را وامي دارد كه به نزد پزشكان متعدد مراجعه كرده و انواع و اقسام روشهاي پاراكلينيك را انجام دهند.

    گاهي در اين بررسيها علت جسمي مسبب علايم مشخص شده و تحت ارزيابي و درمان قرار مي گيرد. اما در بسياري از موارد هم علت جسمي پيدا نمي شود و يا اگر مشكل جسمي هم پيدا شود توجيه كننده علايم تجربه شده توسط بيمار نيست. مثلا در مورد علايم شما، مسيرهاي عصبي مسوول حس چشايي، بويايي و لامسه كاملا جدا از يكديگر بوده و حتي اگر فرض شود كه آسيبي در مهره هاي گردني وجود دارد باز هم آن آسيب توجيه كننده نقص همزمان در اين سه حس نيست.

    در اين موارد، دانستن يك نكته بسيار مهم است و آن اين است كه به علت ارتباط تنگاتنگ و دوطرفه جسم و روان، در بسياري از موارد، مشكلات جسمي مي توانند تظاهرات بيماريهاي روانپزشكي را داشته و نيز مشكلات روانپزشكي تظاهرات جسماني داشته باشند.
    براي مثال بيماري كمكاري تيروييد مي تواند فقط بصورت افسردگي در فرد بروز پيدا كند و اختلال اضطرابي نيز عمدتا بصورت علايم جسماني نظير سردرد، علايم گوارشي، علايم ادراري، و حتي اختلال در حواس پنجگانه خود را نشان دهد. همچنين ممكنست علايم جسمي ناشي از كسالت روانپزشكي با گذشت زمان تغيير پيدا كند، مثلا ابتدا اضطراب خود را بصورت تكرر ادرار نشان دهد و بعد از مدتي تكرر ادرار رفع شده و سرگيجه و احساس سبكي سر جايگزين آن شود.

    بنابراين معمولا در فردي كه مشكلي جسماني دارد روال بر اين است كه ابتدا بررسي هاي پاراكلينيك طبق صلاحديد پزشك متخصص (در مورد مشكل شما: متخصص مغز و اعصاب) انجام شده و پس از رد كردن علل و بيماريهاي جسماني، فرد به روانپزشك ارجاع مي شود.

    در مورد مشكل شما، قضاوت درباره علل جسمي مسبب مشكل حسي شما، برعهده متخصص مغز و اعصاب است، اما همانطور كه بالاتر ذكر شد آسيب مهره هاي گردني توجيه كننده آسيب همزمان اين سه حس نيست.
    براين اساس بنظر مي رسد درمان انجام شده توسط جناب آقاي دكتر سمناني كاملا مناسب بوده و شايد بسته به صلاحديد ايشان، دارو نياز به كمي تغيير دوز و يا اضافه كردن دارويي ديگر به داروي فعلي داشته باشد كه دخالت بنده در اين زمينه اصلا جايز نيست و بهتر است مجددا به خود ايشان مراجعه فرماييد. گاهي ممكن است استفاده همزمان از درمانهاي غير دارويي نظير رواندرماني در كنار مصرف دارو به روند بهبودي كمك كند. (هرچند رواندرماني بدون حضور دارو در اين موارد اصلا توصيه نمي شود و رواندرماني جايگزين دارو نيست) درباره استفاده همزمان از خدمات رواندرماني نيز بهتر است از روانپزشك معالج فعلي تان راهنمايي بگيريد.

    تذکر : پاسخ داده شده به پرسش شما تنها به جهت راهنمایی است و مجموعه پزشکان دکتر شما در خصوص عواقب بعدی مسئولیتی ندارد.
    بهترین پاسخ

ارسال پاسخ