درمان اختلالات حرکتی و رفتاری

گزارش
پرسش

لطفا به طور خلاصه توضیح دهید که چرا شما میخواهید این پرسش را گزارش کنید

گزارش انصراف

سلام دارم خدمت شما پزشک محترم ! سئوالی داشتم در مورد یکی از اقوام ، اینکه ایشون خانم هستند و خیلی عجول هستند طوری که انگار دائم استرس داره و تمام حرکات بدنش تحت تاثیر همین خصلتش قرار میگیره و به قول عامیانه منجر به دست و پا چلفتی بودنش میشه ، یعنی در شستن ظرف ، در خوردن غذا و در تمام فعالیت های روزمره طوری عجولانه عمل میکنه که گویی از دست کسی ناراحت و عصبی هست و انگار همیشه از چیزی واهمه داره و این ترس در وجودش باعث میشه که همیشه هل بشه ، خواستیم بپرسیم آیا این میتونه یک بیماری وراثتی و ساختاری باشه ، چون با تذکرات کناری هاش به هیچ عنوان تغییری در عملکردش ایجاد نمیکنه و این منجر به نارضایتی خانواده اش میشه، آیا این میتونه یک بیماری ژنتیکی مثل هانتینگتون یا از این دست بشه و یا کلا یک جور ناتوانی اندام های عصبی مثل مخ و مخچه در اثر عدم تکامل و رشد کافی هستش که با فعالیتهای توانبخشی بایستی بهبود پیدا کنه ، (قابل ذکر هست که زمینه یکسری اختلالات عصبی زنتیکی در والدین ایشون وجود داره و در فرزندان دیگرشون نمود پیدا کرده ، لذا آیا میتونه یک نقص ژنی باشه که منجر به چنین رفتاری میشه ، البته این شخص از لحاظ تحصیلی در سطح مناسبی قرار دارند و از این بابت مشکلی وجود نداره ، تنها در رفتارهای حرکتی خودش عجول هستند و همواره موضوعی ذهن ایشون رو درگیر میکنه) خواستیم از شما پزشک محترم راهنمایی بخواهیم که برای بهبود این رفتار و عملکرد چه اقدامی انجام بدیم ،؟ آیا پیش متخصص توانبخشی و روانشناسی بریم یا اینکه پیش متخصص مغز و اعصاب و یا اگر پیشنهادی برای بهبود در منزل از طریق تمرین و فعالیت های خاص رو دارید بفرمائید
با سپاس

حل شده 0
مغز و اعصاب zzz 2 پاسخ 2592 مشاهده 0

پاسخ ها ( ۲ )

  1. دکتر زهره خواصی
    0
    مرداد ۱۹, ۱۳۹۵ در ۱۰:۲۰ بعد از ظهر

    لطفا به طور خلاصه توضیح دهید که چرا شما احساس می کنید این پاسخ باید گزارش داده شود

    گزارش انصراف
    با عرض سلام خدمت شما دوست گرامی
    با عرض پوزش از شما
    به علت مشغله به وجود آمده برای متخصص مغز و اعصاب سایت دکتر شما، پاسخ شما با تاخیر و احتمالا تا اواخر شهریور پاسخ داده می شود.
  2. دکتر هادی قره باغی
    0
    شهریور ۸, ۱۳۹۵ در ۱۲:۲۲ بعد از ظهر

    لطفا به طور خلاصه توضیح دهید که چرا شما احساس می کنید این پاسخ باید گزارش داده شود

    گزارش انصراف
    دکتر قره باغی:
    با سلام
    بیمار توصیف شده مبتلا به دیس پراکسی (dyspraxia) می باشد. دیس پراکسی یک اختلال تکاملی است که با دشواری در کنترل و هماهنگی حرکات ارادی همراهست.
    مبتلایان به این بیماری معمولا تکامل حرکتی و گفتاری تاخیری دارند و از ابتدای کودکی در بازی و هرگونه حرکت ارادی دیگر ناشیانه و غیر ماهرانه عمل میکنند. اختلال یادگیری، توجه ، خواندن و سایر جنبه های شناختی ممکن است در برخی از بیماران دیده شود.
    لازمه تشخیص دیس پراکسی این است که هیچگونه بیماری عصبی زمینه ای وجود نداشته باشد که در بیمار ذکر شده بررسی دقیق بیماری والدین و سایر فرزندان خانواده و معاینه دقیق بیمار ضروری است.
    درمان دیس پراکسی دوجنبه اساسی دارد:
    جزء اول مربوط به تقویت مهارت های حرکتی است و تحت نظارت فیزیوتراپیست و کاردرمانگر انجام میشود
    جزء دوم مربوط به تقویت اعتماد به نفس است که بر عهده روانشناس میباشد
    در صورت تشخیص و درمان تاخیری، مشکلات حرکتی تا سنین بزرگسالی ادامه می یابد.نقص حرکتی معمولا بدون تغییر باقی می ماند و انواع مشکلات روانی و اجتماعی در نتیجه آن ایجاد می شود
    دیس پراکسی در کل یک اختلال اکتسابی است و خطر ابتلا به بیماری های ارثی یا اکتسابی دیگر بجز موارد ذکر شده در این بیماران بیش از سایرین نیست.
    بهترین پاسخ

ارسال پاسخ