شرحی از بیماری و راهنمایی….

گزارش
پرسش

لطفا به طور خلاصه توضیح دهید که چرا شما میخواهید این پرسش را گزارش کنید

گزارش انصراف

با سلام
 دختری ۲۸ ساله هستم سال چهارم هست که سینووکس تزریق می کنم و فلوکسیتین ۲۰ و گاباپنتین و د۳ هم برایم تجویز شده ( اولین حمله سال ۹۲بود با بی حسی دست و پای راست که بعد از تزریق وریدی کورتون بهبودی حاصل شد) و  بعد از ان همان دست و پای راست می گرفت که با گرفتن نوار مغزی گفتن تشنج هست و کاربامازپین تجویز شد و حل شد ولی از همان سال ۹۲ به تدریج قسمت هایی از بدن دچار سنگینی شده و اضافه شده و تا الان باقی مانده( ابتدا کل سر و صورت و گوش ها و اطراف صورت و بعد کف پاها و بعد همان پای راست تا زانو ، دست راست و بعد قسمتی از شکم و زیر شکم و ران طرف چب بدن و الانم که باسن سمت چپ) که وجود داشته و اذیتم می کنه به خصوص شب ها …..
 آقای  دکتر گزارش ام ار ای مربوط به سال ۹۲ که اولین حمله اتفاق افتاد به دلیل اینکه اورژانسی گرفته شد ندارم ولی گزارش ام ار ای مربوط به سال ۹۳ و سال  ۹۷ و جدید البته موارد بلد شده ( تیره شده ) به شرح زیر می باشد:
* ام ار ای مربوط به سال ۹۳
Brin mri
A few faint small size demyelinating plaques in periventricular white matter of both hemispheres are seen.
No detectable plaque in posterior fossa is noted.
On postcontrast images, no enhancing plaque is seen.
ام ار ای گردن :
Loss of natural cervical lordosis is seen.
 **ام ار ای مربوط به سال ۹۷
Brin mri
Multiple demyelinated plaques around the corpus callosum & both centrum semiovual without active enhancement are seen
ام اری ای گردن
Demyelinated plaque in postrolateral portion of cervical cord near the disk space of c4_c5 without active enhancement is seen
*** ام ار ای  اخر و مربوط به سال ۹۸
Brain mri
Multiple demyelinated plaques around and in body of corpus callosum & both centrum semiovual without active enhancement are seen.
ام ار ای گردن:
Demyelinated plaques in postrolateral portion of cervical cord near the disk space of c3_c4 &c4_c5 without active enhancement are seen .
Changes of normal cervical lordosis is notable.
 آقای دکتر  تقریبا کمی قبل تر  از اینکه که تزریق سینووکس رو شروع کنم یعنی سال ۹۵، یک مقدار در تخلیه ادرار  احساس مشکل می کردم  که به دکترم گفتم و گفتن امپولت و بزنی خوب میشی تا الان، که از عید امسال این علائم ادراری خیلی شدیدتر شده ، در طول روز و شب البته عمدتا شب ها هنگام تخلیه مثانه احساس می کنم هنوز مقداری ادرار در مثانه باقی مانده باید فشار بیارم تا  به طور کامل تخلیه بشه یا اینکه مثلا برم یه مسواکی بزنم دوباره برم برای تخلیه ادرار تقریبا هرروز حداقل شب چند بار پشت سرهم نیاز به تخلیه مثانه هست تا احساس تخلیه کامل کنم و این مسئله اذیتم می کنه ….
 نمی دونم چطور توضیح بدم کلا دفعات زیادی در طول روز نیاز به تخلیه مثانه هست و گاهی اوقات مثانه ام وقتی تخلیه میشه احساس خالی بودن مثانه رو ندارم باید فشار بیارم یا موقیعیتم تغییر بدم چند مرتبه بلند بشم و بشینم یا به فاصله ی یه دست شستن مجدد نیاز به تخلیه هست گاهی  فقط چند قطره باقی مونده و گاهی ام بیشتر اگر مایعات زیاد مصرف کرده باشم( یک بار که مثانه تخلیه شد باید صبر کنم یا فشار بیارم و یا موقعیتم تغییر بدم تا باقی ان تخلیه بشه و دوباره و دوباره …..)
ازمایش ادرار و سونوگرافی از مثانه هم انجام شده که در نتیجه امده بود میزان مثانه پر ۶۰۰ سی سی و بعد از تخلیه میزان باقی مانده ۱۳۰ سی سی
پرسش ها:
۱) اقای دکتر خیلی ممنون میشم شما هم لطف کنید و نظرتون در مورد وضعیت پلاک ها ، نوع ام اس، علت این علائم ادراری و… و اینکه آیا درمان به درستی انجام شده و تعداد پلاکها در مغز و نخاع رو  بفرمایید؟
۲) اقای دکتر چند ماهی هست که در قسمت انتهای ستون فقرات وسط کمرم احساس درد می کنم (انگار که مثلا یه زخمی از درون هست یا مثلا از درون کبود شده باشه ) وجود داره که حالا اگر ضربه ای بخوره یا فشار وارد بشه یا تحریک بشه درد می گیره همون ناحیه و الان که مرتب از تردمیل استفاده می کنم ( یک ساعت و بیست دقیقه هر روز) و درد کلا بیشتر شد و انگار کمرم از وسط می خواد نصف بشه و سنگین میشد که الان دیگه اصلا تردمیل رو روی شیب نمی گذارم و با سرعت کم میرم و بعد از راه رفتن برعکسم یه ۵ دقیقه راه میرم و کمر دردم خیلی بهتر شده ولی درد اون ناحیه وسط کمر که خدمتتون توضیح دادم همچنان ادامه دارد …
ایا رفتن تردمیل برایم ضرر دارد؟
علت این کمردرد چیست ؟می تواند مرتبط با ام اس باشد؟
۳) ممکن هست اقای دکتر این علائم ادراری و سنگینی قسمت های مختلف بدنم به علت خوردن سردی ( خیار و گوجه و ماست و ….) باشد؟
با مصرف بتانکول خیلی بهتر هستم و حجم ادرار و دفعات تخلیه ادرار کمتر شده ولی باز هم عمدتا شب ها به طور خفیف تر دچار این علائم میشم حالا نمی دونم به دلیل مصرف زیاد مایعات هست مثلا با مصرف هر قرص یه لیوان آب می خورم و یا اینکه یک لیوان چایی اخر شب می خورم نمی دونم این موارد ایراد دارد یا خیر چون همش احساس تشنگی می کنم و گلوم خشک هست
یک مورد دیگه اقای دکتر که نمی دونم ارتباطی دارد یا خیر ولی یک یا دو هفته قبل از پریود و بعدش این علائم ادراری شدیدتر می شود البته نه به شدت اوایل و همین طور حالت سنگینی ام که خدمتتون توضیح داده شده قبل از پریود بدتر می شوند…..
۴) اقای دکتر ایا درمانی برای این حالات سنگینی وجود ندارد میترسم کل بدنم دچار این حالات سنگینی شود واقعا نمی دونم چیکار کنم ….
 داروهایی که در حال حاضر برایم تجویز شده : بتانکول ۱۰ هر ۱۲ ساعت  ، پرازوسین ۱ ( که بخاطر عوارضش اصلا نتونستم مصرف کنم) ، سیتالوپرام۴۰  صبح ها  و ولبان ۷۵  شب ها  و کپسول میلواید ، سینووکس هم که هر هفته تزریق میشه
با تشکر وافر

حل شده 0
مغز و اعصاب Bmr 1 پاسخ 724 مشاهده 0

پاسخ ( ۱ )

  1. دکتر هادی قره باغی
    0
    آبان ۹, ۱۳۹۹ در ۷:۵۲ بعد از ظهر

    لطفا به طور خلاصه توضیح دهید که چرا شما احساس می کنید این پاسخ باید گزارش داده شود

    گزارش انصراف
    با سلام
    تعداد پلاکها در گزارش مشخص نشده و فقط گفته شده متعدد هست. این با بررسی تصویر مشخص میشه و البته محل پلاک مهمتر از تعداد پلاک هست. سینووکس برای شروع خوب بوده ولی برای ادامه درمان نیاز به داروی قویتری هست. به نظر میاد شما دچار MS پیشرونده ثانویه شدید که معمولا بعد از چندسال ظاهر میشه.

    احتمالا کمردرد شما به MS مربوط نیست. توصیه میکنم MRI کمر بگیرید. ممکنه بیماری دیسک کمر داشته باشین. تردمیل با سرعت زیر ۴ و بدون شیب به شرطی که درد رو بدتر نکنه برای شما مفیده.

    در مورد علائم ادراری شما دچار مثانه عصبی هستین که مربوط به پلاک های نخاعی و مغزی هست. داروی تولترودین و سولیفناسین بهتر از بتانکول هستند و صلاحدید با پزشک شماست. بعضی غذاها ادرار رو زیاد میکنن و البته خیلی مهم نیستن. مصرف مایعات رو کم نکنید چون برای کلیه شما بده. تغییرات هورمونی بر روی علائم شما اثر دارن.

    برای حالت سنگینی بدن که من اسمش رو خستگی ناشی از MS میذارم درمانهایی وجود داره و شما چند نوعش رو مصرف می کنید. میشه با صلاحدید پزشک آمانتادین و ریتالین مصرف کرد.

    تذکر : پاسخ داده شده به پرسش شما تنها به جهت راهنمایی است و جایگزین معاینه و ویزیت توسط پزشک نمی باشد.
    مجموعه پزشکان دکتر شما در خصوص عواقب بعدی مسئولیتی ندارد.
    بهترین پاسخ

ارسال پاسخ