عضویت در سایت

ورود

فراموشی رمز عبور

Lost your password? Please enter your email address. You will receive a link and will create a new password via email.

دانستنی های سرماخوردگی ۱

دانستنی های سرماخوردگی ۱

دانستنی های سرماخوردگی ۱ :

سرماخوردگی چیست و چه چیزی باعث به وجود آمدن آن می­شود؟

سرماخوردگی یک بیماری واگیردار است که انواع مختلفی از ویروس­ها باعث به وجود آمدن آن می­شوند. سرماخوردگی در پزشکی به‌عنوان یک عفونت ویروسی دستگاه تنفسی فوقانی تلقی می­شود. علائم سرماخوردگی شامل سرفه، گلودرد، ریزش اشک، احتقان بینی، آبریزش بینی و عطسه است.

بیش از ۲۰۰ نوع ویروس مختلف که علائم سرماخوردگی را به وجود می ­آورند، شناسایی شده­ اند.

به دلیل اینکه انواع بسیار زیادی از ویروس­ ها می­توانند باعث ایجاد علائم سرماخوردگی بشوند و ازآنجایی‌که تعداد آن­ها رو به افزایش است، بدن ما هیچ­گاه مقاومتی در برابر تمام این ویروس­ها از خود نشان نمی­دهد. به همین دلیل سرما خوردگی یک بیماری شایع است. درواقع کودکان پیش‌دبستانی و ابتدایی ممکن است در طول سال ۶ تا ۱۲ بار دچار سرما خوردگی بشوند و این در حالی است که افراد جوان و بزرگ‌سال معمولاً ۲ تا ۴ بار در طول سال این حالت را تجربه می­کنند. سرما خوردگی معمولاً در فصول سرد سال مانند پاییز و زمستان بیشتر اتفاق می­افتد.

 

سرماخوردگی چگونه از فردی به فرد دیگر انتقال می­ یابد؟

ارتباط مستقیم فرد با سطوح آلوده به ویروس و تنفس هوای آلوده به ویروس از راه ­های انتقال سرما خوردگی به فرد است. سطوح ممکن است با ترشحات یک فرد بیمار آلوده شده باشد و هوا پس از عطسه یا سرفه­ ی فرد بیمار به این ویروس­ها آلوده می‌گردد. انتقال فردبه‌فرد اغلب زمانی اتفاق می­افتد که یک فرد بیمار با دستش بینی خود را لمس کرده و سپس با همان دست فرد دیگری را لمس کند. فرد سالم که در ارتباط مستقیم با این ترشحات قرار گرفته است، آلوده می­شود و این اتفاق معمولاً زمانی اتفاق می­افتد که این فرد، چشم، بینی یا دهان خود را لمس کند. ویروس سرماخوردگی می‌تواند ساعت­ها بر روی اجسامی مانند خودکار، کتاب، تلفن، صفحه‌کلید کامپیوتر، فنجان چای و … باقی بماند و بنابراین با لمس این اجسام آلوده توسط فرد سالم به آن­ها انتقال یابد.

 

عوامل افزایش احتمال ابتلا به سرماخوردگی چیست؟

عوامل متعددی باعث افزایش احتمال ابتلا به سرما خوردگی می­شوند:

  • سن: نوزادان و کودکان خردسال به دلیل این­که هنوز سیستم ایمنی ضعیفی دارند بیشتر در معرض ابتلا به سرماخوردگی هستند.
  • تغییر فصول: افراد در طی پاییز و زمستان و یا در فصول بارانی (در مناطق گرم) بیشتر دچار سرما خوردگی می­شوند. این اتفاق احتمالاً به این دلیل رخ می­دهد که افراد تمایل بیشتری به ماندن در خانه دارند و به همین دلیل در ارتباط بیشتری با یکدیگر هستند.
  • ضعف سیستم ایمنی: افرادی که دارای سیستم ایمنی ضعیفی هستند در معرض ابتلا به سرماخوردگی هستند. همچنین افرادی با خستگی مفرط یا ناراحتی ­های روحی بیشتر به سرماخوردگی دچار می­شوند.

 

علائم و نشانه ­های سرماخوردگی در بزرگ‌سالان، کودکان و نوزادان چیست؟ زمان نهفتگی سرماخوردگی چه زمانی است؟

علائم سرما خوردگی معمولاً دو یا سه روز پس از ابتلا (دوره نهفتگی) آغاز می­شود، اگرچه ممکن است این دوره با توجه به نوع ویروس سرماخوردگی متغیر باشد. بیشترین احتمال سرایت ویروس دو یا سه روز پس از آغاز علائم سرما خوردگی است.

علائم و نشانه­های سرماخوردگی نیز با توجه به نوع ویروس متفاوت بوده و ممکن است شامل هریک از این علائم باشد:

  • احتقان یا آبریزش بینی
  • خارش یا سوزش گلو
  • عطسه
  • گرفتگی صدا
  • سرفه
  • ریزش اشک
  • تب با درجه پایین
  • سردرد
  • بدن‌درد
  • کم‌اشتهایی
  • احساس خستگی

علائم و نشانه­ های سرما خوردگی در کودکان و نوزادان همانند بزرگسالان مشاهده شده است. آبریزش بینی در آغاز سرماخوردگی به شکل یک مایع بی­رنگ بوده و سپس به ترشحات زرد و بعد متمایل به سبز تبدیل می­شود. نوزادان و کودکان بهانه‌گیر می­شوند و اشتهای خود را از دست می­دهند.

 

آیا در هنگام مواجه با آب ­وهوای سرد کاری باید انجام دهیم؟

اگرچه سرما خوردگی معمولاً در فصول سرد سال رخ می­دهد، اما آب­ وهوای سرد به‌خودی‌خود نمی­تواند باعث ایجاد سرما خوردگی شود. در فصول سرد سال افراد زمان بیشتری را در داخل از خانه و در کنار یکدیگر می­گذرانند و به همین دلیل شیوع ویروس سرماخوردگی در بین افراد بیشتر می­شود. به همین دلیل کودکان در مهدکودک­ ها و مدارس بیشتر مستعد ابتلا به سرما خوردگی هستند. کاهش رطوبت در فصول سرد نیز به افزایش شیوع سرما خوردگی در بین افراد کمک می­کند، چراکه ویروس­ ها در رطوبت کم مدت بیشتری زنده می­مانند.

 

تفاوت میان سرماخوردگی و آنفولانزا چیست؟

بسیاری از افراد بین سرما خوردگی و آنفولانزا تفاوتی قائل نمی­شوند. ویروس آنفولانزا و سرما خوردگی متفاوتند. بااینکه برخی از علائم این دو بیماری یکسان هستند، اما افرادی که دچار سرما خوردگی شده­ اند بیماری ملایم­تری دارند. افرادی که آنفولانزا دارند بسیار بیمار به نظر رسیده و حمله ناگهانی علائم بیماری دارند و این علائم عبارتند از تب و لرز، سردرد، درد زیاد در ماهیچه­ ها و کل بدن، سرفه خشک و ضعف شدید.

اگرچه تشخیص تفاوت میان آنفولانزا و سرما خوردگی دشوار است اما آزمایش‌هایی برای تشخیص وجود آنفولانزا در فرد وجود دارد.

این مطلب ادامه دارد……

ترجمه و تالیف : خانم دکتر زهره خواصی ، خانم نرگس یمینی

مراجع:

http://www.medicinenet.com/common_cold/article.htm

درباره نویسنده

ارسال پاسخ