تاثیرات هلیکوباکتری بر روی معده

گزارش
پرسش

لطفا به طور خلاصه توضیح دهید که چرا شما میخواهید این پرسش را گزارش کنید

گزارش انصراف

با سلام

وجود هلیکوباکتری در معده چه تاثیرات منفی (به غیر از زخم معده) ایجاد می کند؟ آیا می تواند سبب عوارضی هم چون ترش کردن، سوزش معده، نفخ روده و …  شود؟

حل شده 0
داخلی 1 پاسخ 3916 مشاهده 0

درباره نویسنده

پاسخ ( ۱ )

  1. دکتر زهره خواصی
    0
    آبان ۶, ۱۳۹۴ در ۴:۲۹ بعد از ظهر

    لطفا به طور خلاصه توضیح دهید که چرا شما احساس می کنید این پاسخ باید گزارش داده شود

    گزارش انصراف
    سلام
    هلیکوباکتر پیلوری (H.pylori) نوعی باکتری است که باعث درگیری معده می شود. این باکتری تقریبا در نیمی از جمعیت دنیا وجود دارد.
    بسیاری از افرادی که به این عفونت مبتلا می باشند هیچ گونه علامتی ندارند.با وجود اینکه این باکتری می تواند موجب بروز تعداد زیادی مشکلات گوارشی ، از جمله زخم و با شیوع بسیار کمتر سرطان معده شود، هنوز مشخص نیست که چرا عده ای از افراد مبتلا به این عفونت دچار این علایم می شوند و عده ای دیگر بدون علامتند.

    عوامل خطر :

    هلیکوباکتر پیلوری با مصرف آب و غذای آلوده با مدفوع فرد آلوده یا به شکل دهانی به دهانی منتقل میشود. هلیکوباکتر پیلوری باعث ایجاد تغییرات در لایه محافظ معده و دئودنوم ( قسمت ابتدایی روده کوچک) می شود. که این مساله منجر به آنزیم ها و مواد سمی و تحریک سیستم ایمنی بدن میشود ، این مکانیسم ها به شکل مستقیم یا غیر مستقیم باعث آسیب سلولهای معده و دئودنوم میشود که منجر به التهاب مزمن دیواره معده (گاستریت) یا دئودنوم (دئودنودتیس) می شود و در نتیجه این تغییرات معده و دئودنوم، مستعد آسیب در مقابل ترشحات گوارشی مثل اسید معده می شوند. بر خلاف کشورهای توسعه یافته این عفونت در کشورهای در حال توسع بسیار شایعتر است به طوری که در کشورهای در حال توسعه اغلب کودکان قبل از 10 سالگی به این عفونت مبتلا شده اند. زندگی در مکان های پر جمعیت ، مناطقی که آب مطمئن برای اشامیدن جود ندارد، زندگی با فرد آلوده از عوامل خطر دیگر هستند.

    نشانه ها :
    اغلب افراد با گاستریت مزمن یا دئودونیت هیچ گون علامتی ندارند ، اگر چه ممکن است بعضی از آنها دچار مشکلات جدی از جمله زخم معده یا دئودنوم شوند.
    این زخم ها و عفونت با هلیکوباکتر پیلوری ممکن است هیچ علامتی نداشته باشند یا نه طیف وسیعی از علائم را ایجاد کنند از جمله :
    * احساس درد یا سوزش و ناراحتی (اغلب در قسمت فوقانی شکم) که اغلب حدود 1 ساعت بعد از مصرف غذا یا بلافاصله یا حتی در طول شب ایجاد می شود
    * بوی بد دهان
    * نفخ
    * احساس پری بعد از مصرف میزان بسیار کم غذا
    * نداشتن یا کم شدن اشتها
    * تهوع یا استفراغ
    * مدفوع تیره
    * در صورت خونریزی از زخم دچار کم خونی و خستگی می شوند
    و در موارد بسیار نادری منجر به بروز سرطان می شود
    روش های تشخیصی :
    1. تست خونی
    2. تست مدفوعی
    3. تست تنفسی
    4. اندوسکوپی و نمونه برداری
    بهترین پاسخ

ارسال پاسخ